Do Simrishamnu można też dojechać z Ystadu lokalnymi pociągami o nazwie Pågatågen kursującymi na linii Helsingborg (Lund) - Simrishamn. Bilety na opisywanym odcinku kosztują 54 SVK w jedną stronę. Obecna linia kolejowa została zelektryfikowana w początku XXI wieku oraz przystosowana do prędkości ponad 100 km/h. Trasa o nazwie Österlenbanan prowadzi równinnym obszarem mijając położone w centrum lądu miasteczko Tomelilla. Kiedyś był to istotny węzeł kolejowy, obecnie likwidacji uległa linia z Ystad do Eslöv oraz bezpośrednie połączenie do Malmö. Mimo wszystko pociągi na stacji Tomelilla zmieniają kierunek jazdy. Obecnie na trasie prowadzony jest tylko ruch pasażerski (kilkanaście składów dziennie), ostatni pociąg towarowy przejechał do zlikwidowanej w 2006 roku cukrowni Danisco w Köpingebro.
[0 min] Ystad. Stacja kolejowa. Tory biegną na wschód w sąsiedztwie głównej drogi wylotowej z miasta (trasa nr 9). Po prawej kompleks portowy z terminalem promowym. Wjeżdżamy w las Sandskogen, przecinamy drogę nr 9 i mijamy po prawej kemping. Dalej w kierunku północnym.
[5 min] Przystanek Köpingebro. Osada rozwinęła się przy dawnej cukrowni. Przy wyjeździe w kierunku Herrestad znajduje się ogród ziół śródziemnomorskich Österlenkryddor. Dobre miejsce na zakupy przypraw takich jak tymianek, szałwia, oregano, cząber czy lubczyk. Uprawia się także pachnącą lawendę.
[7 min] Po lewej średniowieczny kościół we wsi Stora Köpinge z dobudowaną w XIX wieku strzelistą wieżą. We wnętrzu są kolorowe gotyckie malowidła ścienne ukazujące wiele postaci i scen biblijnych, np. ogród rajski, zwiastowanie, biczowanie czy zmartwychwstanie.
[9 min] Po lewej przy drodze ruiny dawnego kościoła Nedraby kyrka zbudowanego w 1230 roku i opuszczonego w XVII w. W niezłym stanie zachowała się wapienna wieża. Miejsce otacza czynny do dzisiejszego dnia cmentarz. Dalej po lewej mijamy kompleks leśny o nazwie Örups Almskogen. Już w XVIII w. sadzono tutaj wiązy, które w ostatnich latach zostały silnie przetrzebione w wyniku grzybowej zarazy zwanej holenderską chorobą wiązów. Kolonia bocianów. W zadrzewieniach ukrywa się pałac Örups Slott przez 400 lat będący siedzibą szlachty z rodu Rosencrantz. Obecnie obiekt niedostępny - nadal w rękach prywatnych.
[13 min] Tomelilla. Kilka minut postoju. Zmiana kierunku jazdy. Tory skręcają na wschód.
[17 min] Przystanek kolejowy Lunnarp.
[21 min] Stacja w Smedstorp. Miejscowość chlubi się mianem geometrycznego środka regionu Österlen. Parterowa małomiasteczkowa zabudowa. W ceglanym domu zwanym Gamla Bryggeriet galeria sztuki. Na północ od torów kolejowych i trasy nr 11 łączącej Tomelilla z Simrishamn znajduje się miejscowy kościół parafialny z wyjątkowo długą nawą. Wewnątrz znajduje się wspaniały renesansowy nagrobek dyplomaty duńskiego Andersa Binga oraz jego żony Anny Galt. Na postumencie jest płyta z wierszem jaki na śmierć dostojnika stworzył angielski król Jakub I goszczony przez niego na zamku w Varberg. Z wystawnej posiadłości Bingów zachowała się niewielka oficyna dworska w parku. Dalej na północ droga mija pasmo zalesionych wzgórz morenowych zwanych Listarumsåsen i prowadzi do zamku Tunbyholm. Jest to w zasadzie piękna willa w stylu włoskiego renesansu leżąca nad niewielkim sztucznym jeziorem.
Rezydencja Tundbyholm nad brzegami stawu |
[26 min] Mijamy Östra Tommarp. Dawne miasto Tunathorp, obecnie zdegradowane. W południowej części miejscowości obok neogotyckiego kościoła z wieżą zegarową zaopatrzoną w ceglane schodkowe blanki otwiera swoje podwoje muzeum szkolne zlokalizowane w typowym dla regionu długim parterowym domu zwanym gadehus. Tradycje nauczania są tutaj wyjątkowo długie a sięgają jeszcze średniowiecznych korzeni istniejącego tu kiedyś klasztoru premonstratensów. Wykopaliska archeologiczne udowodniły, że miejscowość była jednym z ważniejszych ośrodków średniowiecznej Danii. Od północy omijamy Järrestad i Simris.
[32 min] Stacja kolejowa w Simrishamn.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz