Translate

poniedziałek, 28 sierpnia 2017

Kanał Kinda. Z Roxen do mostu Stångebro

Mierzący ponad 80 km Kanał Kinda łączy jezioro Roxen z pojezierzami południowej Östergotlandii. Zamysł stworzenia takiej drogi wodnej powstał już w połowie XVIII wieku, musiało jednak minąć ponad 50 lat nim inwestycja została przynajmniej w części zrealizowana. Przez następne lata kanał służył do spławu drewna oraz transportu żywności pozwolił też na obniżenie lustra kilku jezior, dzięki temu uzyskano cenne obszary rolne. Niestety po 3 latach funkcjonowania powódź zniszczyła przepust w Brokind a na jego odbudowę przyszło czekać do lat 60-tych XIX wieku. Nowa droga wodna wykorzystała istniejące koryto rzeki Stångån a na południu połączyło kilka jezior: Åsunden, Ämmern, Järnlunden i Stora Rängen. W biegu kanału powstało 15 śluz. Dzisiaj ten szlak ma znaczenie jedynie turystyczne, z wyjątkiem opisanego w tym rozdziale dolnego odcinka do Linköpingu mogą odwiedzać go jedynie małe jachty o długości nie przekraczającej 24 m długości, 4,6 m szerokości i wysokości 3 m. Na trasie kursują też niewielkie statki wycieczkowe. 

Ujście Stångån
Przy ujściu rzeki do jeziora Roxen znajduje się wieża obserwacyjna i obszar podmokły należący do europejskiej sieci Natura 2000 oraz objęty konwencją Ramsar. Trzcinowiska i pojawiające się gdzieniegdzie na wybrzeżu kępy podlegającej ścisłej ochronie rzecznej trawy Scolochloa festucacea. Można tu obserwować rozmaite rzadkie gatunki drobnych ptaków w tym zimorodka (Alcedo atthis), świerszczyka zwyczajnego (Locustella naevia), wąsatkę (Panurus biarmicus), dzięciołka (Dryobates minor), a także drapieżne bieliki (Heliaethus).

Marina jachtowa
Zbudowany w 1973 roku port żaglówek położony około 1 km w górę Stångån w sąsiedztwie odciętego zakola zwanego Långa Lisa (rezerwat na terenach podmokłych). Siedziba 2 klubów żeglarskich, jednego kajakowego i jednego motorowodnego. 220 miejsc do cumowania. Dostęp do wody, ubikacji oraz koszy na śmieci. Promenada widokowa. Nieopodal most na autostradzie E4. 2 km na zachód wzdłuż autostrady duże centrum handlowe Tornby przy węźle Linköping Norra.

Stary port
Powstał w 1927 roku w zakolu rzeki Stångån na północnych przedmieściach Linköpingu (Roxengatan). Stara stocznia rzeczna. Obecnie miejsce cumowania motorówek. Z punktu widokowego Flaggberget doskonale widać  umieszczony w centrum okrągły basen.  Wypożyczalnia kajaków.

Snöbryggan
Kiedyś mieścił się tutaj pomost z którego w zimie usuwano śnieg zwożony z terenu miasta. Obecnie stoi drewniana wieża widokowa z panoramą starego portu oraz zadrzewionych brzegów rzeki. Po przeciwległej stronie sztuczne baseny urządzone przez gminę oraz Tekniska Verken. Przebywa tam bardzo liczna populacja zimorodków.
Snöbryggan
Śluza Nykvarn i jej otoczenie
Pierwszy stopień wodny na kanale Kinda o wysokości 2,8 m. Ławeczki na nabrzeżu. W pobliżu znajduje się zrewitalizowany dawny młyn wodny. W otoczeniu dwóch ramion rzeki rozciąga się natomiast wiekowy park z piękną aleją starych topoli. Często urządzane są tutaj różnego rodzaju festyny. Brzegi rzeki łączą kładki dla pieszych. Z jednej z nich można oglądać wnętrze śluzy. Przy Runstengatan na regularnym kopcu zwanym Gumpekulla stoi kamień runiczny. W miejscu tym odkryto prehistoryczny kurhan. Wzgórze stanowiło dogodny punkt obserwacyjny w czasie bitwy przy Stångebro. Według przekazu ustnego w miejscu tym ulokował się chłop o imieniu Olaf, który przekazywał informacje o pozycjach wojsk Zygmunta Wazy jego przeciwnikowi księciu Karolowi Sudermańskiemu. W Szwecji powtarza się taką rymowankę: "Stenen på Gumpekulla backe / fridde mång kula från Olas nacke" co można przetłumaczyć mniej więcej w ten sposób: "Przez kamień ze wzgórza Gumpekulla / karku Olafa nie dosięgnęła żadna kula". Po wschodniej stronie rzeki w dawnych budynkach przemysłowych mieści się siedziba firmy Tekniska Verken wdrażającej rozmaite "zielone" projekty związane z wykorzystaniem energii. Po zachodniej stronie kompleks miejskiej elektrowni. Przy niej jeden z tutejszych mostów Gumpekullabron.

Błonia Stångebro
Rozciągają się na cyplu po wschodniej stronie rzeki. Historyczne miejsce, gdzie rozegrała się w 1598 roku bitwa decydująca o losach Szwecji w następnym wieku. Oznaczała utrwalenie religii protestanckiej i zerwanie z polską gałęzią dynastii Wazów. Na miejscu pamiątkowy obelisk. Duży areał na wschodnim skraju zajmują obiekty sportowe z halą i lodowiskiem (Cloetta Center) oraz małe 9-dołkowe pole golfowe.

Stångs Magasin
Przy moście Tullbron. Pierwotnie był to młyn wodny przekształcony w magazyn czekolady. Obecnie restauracja. Z nabrzeża przed budynkiem odpływa w rejsy po kanale statek MS Kind. 
Z pakietu rozmaitych rejsów warto wskazać tzw. Grand Tour, czyli przepłynięcie wzdłuż kanału z Linköpingu do Rimforsa co zajmuje 6-7 godzin. Cena 415 SVK. Szczegóły na stronie web: http://www.rederiabkind.se
Przystań przy Stångs Magasin


Stångebro
Przeprawa w tym miejscu istniała już w XVI wieku. Była wielokrotnie przebudowywana. W 1923 roku zaadaptowano most do ruchu tramwajowego. Obecnie jest to pieszy pasaż łączący starówkę Linköpingu z dzielnicą Tannefors na wschodnim brzegu. Na jego przedłużeniu biegnie główna ulica miasta Storgatan prowadząca do rynku (Stora Torget). 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz