Translate

piątek, 22 września 2017

Uppsala część 1



UPPSALA [11 km] / 149, 2 tys. mieszkańców
To jedno z najstarszych szwedzkich miast dzięki olbrzymiej katedrze i równie sławnemu uniwersytetowi do dzisiaj cieszy się zasłużoną renomą i zainteresowaniem turystów. Jest siedzibą licznych muzeów a tutejsze uliczki zwłaszcza w okolicach katedry pełne są akademickiego ducha i porównanie z angielskimi ośrodkami takimi jak Oxford czy Cambridge jest jak najbardziej na miejscu. Czerwień pomalowanych murów kontrastuje tutaj z soczystą zielonością drzew. W Uppsali wiele lat swego życia spędzili m.in. Karol Linneusz, Anders Celsjusz, Ingmar Bergman, Jakub Berzelius, Anders Jonas Ångström czy Svante Arrhenius. Po uczonych pozostały liczne pamiątki.  Obecne centrum miasta znajduje się na miejscu średniowiecznej przystani Östra Aros, gdzie wikingowie znad jeziora Mälar zwykli pozostawiać swoje łodzie udając się do ośrodków władzy i kultu. Główny ośrodek leżał wtedy jakieś 3 km na północ w miejscu zwanym dziś Gamla Uppsala. Na łąkach nad rzeką Fyris miała miejsce historyczna bitwa w której Eryk Zwycięski pokonał swojego bratanka Styrbjörna i zdobył tron królestwa Swewów. O zdarzeniu tym opowiadają przeróżne nordyckie sagi, kronika Gesta Danorum a nawet oddalone o kilkaset kilometrów świadectwa zapisane na kamieniach runicznych. Rzeka dzieli Uppsalę na dwie mniej więcej równe części. Na wschodnim brzegu mamy dzielnicę handlową, usługową i administracyjną z dworcem kolejowym, ratuszem i licznymi domami towarowymi usytuowanymi wzdłuż pieszych bulwarów. W zachodniej części miasta rozciągniętej na niewysokich wzgórzach upplandzkiego ozu koncentruje się większość zabytków, w tym zamek, archikatedra oraz wielki kampus uniwersytecki. Oprócz nobliwych budynków uczelnianych uroku tej dzielnicy nadają liczne skwery, parki i tereny zielone tworzące przyrodnicze korytarze prowadzące w kierunku otwartych przestrzeni na peryferiach. O każdej porze roku warto więc pospacerować zgodnie ze śladami dawnych naukowych przechadzek Karola Linneusza.

Obraz Mårtena Eskila Winge przedstawia scenę po bitwie pod Fyrisvellir
Najbliżej Uppsali leży sztokholmski port lotniczy Arlanda, na który mniej więcej co godzinę kursują pociągi regionalne z dworca centralnego oraz autobusy z numerem 801. Kontakt telefoniczny z informacją lotniskową 010 109 10 00. Informacje uzyskać można także drogą mailową pod adresem: info@arlandaairport.se

Centralny dworzec kolejowy (UPPSALA C) znajduje się po wschodniej stronie Starego Miasta przy placu Olofa Palmego. Stary budynek stacyjny pochodzi z 1866 roku i od kilku lat nie jest już eksploatowany zgodnie z pierwotną funkcją (mieści się tutaj tylko restauracja). W 2010 roku otwarto nowy gmach RESECENTRUM mieszczący zintegrowane kasy i poczekalnie dla kolei dalekobieżnych, regionalnych i lokalnych oraz autobusów. Kontakt telefoniczny pod numerem 0771 75 75 75 lub poprzez stronę web www.sj.se. Kasy otwarte od 7.00 do 20.00, w weekendy od 9.00 do 17.00. Półki do przechowywania bagażu, toalety, fotoautomat. Pasaż handlowy. Darmowe Wi-Fi. 
Fontanna Näckans Polska
Przed wejściem do starego budynku stoi emblematyczna, choć dosyć obsceniczna fontanna o swojsko brzmiącej nazwie Näckens Polska. Praca Brora Hjortha z 1967 roku z naszym krajem nie ma jednak zbyt wiele wspólnego, dotyczy raczej szwedzkiego folkloru, muzyki i tańca. Pewne szczegóły anatomiczne posągów budzą spore kontrowersje i to do tego stopnia, że stały się już powodem dyplomatycznego konfliktu z udziałem japońskiego cesarza, który odwiedził Uppsalę z okazji Dni Linneusza. Magistrat zadecydował więc o dyskretnym przesłonięciu fragmentu rzeźby parawanem z wysokich kwiatów. Widok wzdłuż osi Bangårdsgatan z zamkiem na ostatnim planie jest już zdecydowanie bardziej obyczajną wizytówką starej Uppsali oglądaną zaraz po przyjeździe do miasta. Dwie inne nowoczesne rzeźby  Tony'ego Craggsa już mniej kontrowersyjne. Łańcuch Wydarzeń formą przypomina spiralę DNA albo smużkę dymu wydobywającego się z parowozu. Stoi na końcu podziemnego pasażu łączącego Stadhusgatan, perony dworca z galerią i hotelem po drugiej stronie torowiska. Po przeciwnej stronie pasażu przy peronach natkniemy się na utrzymaną w podobnym stylu rzeźbę Dyskusja. Dworzec w Uppsali posiada aż 10 peronów. Te oznaczone numerami 1 i 2 zazwyczaj obsługują pociągi w kierunku północnym do Gävle, Dalarny, Östersund a także dalej w kierunku Sundsvall i innych portów nad Zatoką Botnicką. Raz na dobę przejeżdża przez stację nocny pociąg w kierunku Narviku. Przy peronach 7 i 8 stają pociągi dalekobieżne i regionalne w kierunku południowym. Uppsala ma bezpośrednie połączenie m.in. z Malmö, Linköpingiem i Örebro. Przynajmniej co godzinę kursują pociągi do Sztokholmu. Część z nich odjeżdża z peronów przeznaczonych do ruchu lokalnego. Do Uppsali dociera bowiem najdalej na północ wysunięta linia sztokholmskiej komunikacji podmiejskiej z numerem 38 startująca z miejscowości Tumba. Tory oznaczone numerami 3 i 4 prowadzą ku południowi, numery 5 i 6 w kierunku północnym. Tutaj wsiąść możemy również do składów i autobusów szynowych kursujących do Sali, Tjerpu i Gävle. Z peronów 9 i 10 odjeżdżają natomiast turystyczne pociągi wąskotorówki Uppsala-Lenna.

Dworzec kolejowy Uppsala Central (stary budynek)
Autobusy dalekobieżne Swebus, Viking Line i Eckerölinjen odjeżdżają ze stanowisk położonych po wschodniej stronie dworca kolejowego przy przeszklonej galerii handlowej Stationsgalerian. Ruch lokalny i regionalny kursuje natomiast z przystanków oznaczonych symbolami A, B, C i D po zachodniej stronie dworca. Z kierunków turystycznych warto wspomnieć o częstych połączeniach do Sali (linie 848, 865), Sigtuny (183, 188), Enköpingu (221-226, 804), Västerås (774) a także na wybrzeże Roslagenu (do Östhammar i Öregrund oraz Hallstavik). Do Starej Uppsali dojedziemy stąd autobusem 110 do Storvreta (do przystanku Regins Väg). Rozkłady sprawdzić można na stronie web Resecentrum: https://www.ul.se/ Zakup biletów jest tańszy w kasach dworcowych niż na pokładzie autobusu.

Cale miasto podzielone jest na strefy parkingowe według których ustalana jest wysokość opłat. Centrum wraz z zabytkową dzielnicą na prawym brzegu Fyrisån znajduje się w strefie A i B. Opłaty pobierane od poniedziałku do piątku w godzinach 8.00-18.00. Ale już na obszarze kampusu uniwersyteckiego można zatrzymać auto bez żadnych opłat i udać się spacerkiem w kierunku centrum miasta. W Uppsali działa też system podziemnych garaży znajdujących się często w obrębie posesji mieszkalnych albo budynków handlowych i biurowych. Należą one do sieci QPark (opis lokalizacji na stronie web: http://www.q-park.se). Największe znaczenie z punktu widzenia turysty zmotoryzowanego mają garaże City (St Olofsgatan), Grimhild (Dragarsbrunngatan 66), Svava (Dragarsbrunngatan 50), Smeden (Smedsgränd), Badhus (St Persgatan), St Per Galerian (Dragarsbrunngatan 21),       
INNE PARKINGI w centrum miasta:
St Eriks Torg (u podnóża katedry), Fyristorg (nad rzeką), Stadhusgatan (przy Stadhuset), Von Kremers Allée (Blåsenhus), pod zamkiem

STACJE BENZYNOWE:
Grupują się raczej poza centrum miasta, np. w dzielnicy Svartbäcken lub Industristaden. Cztery konkurencyjne stacje Statoil, 7Eleven, Preem i OKQ8 są przy skrzyżowaniu Vaksalagatan i Tycho Hedéns väg. Inne lokalizacje: Jet, Svartbäcksgatan 75, Kungsgatan róg Vimpelgatan; Tanka, Kungsängsesplanaden (przy salonie Volvo), OKQ8 Kungsgatan 97, 7Eleven, Kungsängsvägen; St1, Råbyvägen 1                                     

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz