Translate

poniedziałek, 27 marca 2017

Z Karlsborga do Tibro

Kontynuacja objazdu zachodnim brzegiem jeziora Wetter plus krótki wypad w głąb lądu do miasteczka znanego z meblarskiego rzemiosła. Wzdłuż drogi nr 49.

Wyjazd z Karlsborga na południe Storgatan i Södra Vägen. Droga przekracza dawną linię kolejową, mija rondo na granicy miasta i okrąża od południa jezioro Bottensjön.
Góra Vaberget z drogi nr 49.
[217 km] W prawo droga w kierunku widocznej na drugim brzegu jeziora zalesionej góry Vaberget (224 m n.p.m., 7 km). W 1899 roku w południowej części grzbietu zaczęto budować fort mający stanowić zabezpieczenie twierdzy w Karlsborgu. 10 lat później ufortyfikowano również flankę północną. W sumie stacjonować tu mogło 220 żołnierzy. Kompleks wyposażony był w kuchnię, spiżarnię oraz maszynownię. Do dziś zachowało się wiele elementów dawnej fortecy w tym silnie opancerzone wieże artyleryjskie. Na szczycie wzgórza wieża widokowa (1) z dookolną panoramą na jezioro Wetter, Viken, górę Omberg, a przy dogodnej pogodzie także Billingen i Kinekulle. Dogodny punkt obserwacyjny na Karlsborg i jezioro Bottensjön jest także ze wschodniej skalistej krawędzi wzgórza. Poniżej na samym wybrzeżu znajdziemy deszczochron i domek turystyczny Skackastugan. Grzbietem prowadzi szlak turystyczny Västra Vätterleden.
[221 km] Na prawo Mölltorp. Duża osada nad brzegiem jeziora Kyrksjön. Centrum przy dawnej stacji kolejowej.
Samoobsługowa stacja benzynowa Pump przy supermarkecie ICA.
W zachodniej części miejscowości XIII-wieczny kościół gotycki (2) z efektowną ośmioboczną wieżyczką-sygnaturką zwieńczoną ostrym hełmem. W otoczeniu cmentarz otoczony murkiem z dzikiego kamienia. Nad zachodnim wejściem średniowieczne trójdzielne okno. Na drewnianym suficie malowidła przedstawiające Sąd Ostateczny i przypowieść o synu marnotrawnym. Dzieło mistrza Johana Liedholma z 1744 roku utrzymane w tzw. stylu Lackö. Na granicy nawy i prezbiterium dwa ozdobne słupy z wygrawerowaną datą ustawienia w 1704 roku. Główny ołtarz z barokową rzeźbioną ramą. Po południowej stronie we wnęce znajdował się kiedyś relikwiarz zawierający fragmenty kości św. Brygidy, św. Heleny ze Skövde oraz św. Urszuli z Kolonii. Dziś gemma ta eksponowana jest w muzeum Västergotlandii w Skarze. Za ołtarzem witraż przedstawiający Chrystusa jako Dobrego Pasterza wykonany w 1919 roku przez Yngve Lundströma. Po lewej stronie nawy niespotykany w zasadzie w polskich kościołach korskranket - rodzaj płotka z bramką odgradzającego prezbiterium z ołtarzem od nawy. Ambona z XVIII w. z rzeźbą syrenki. W Mölltorp przy Industrigatan 19 jest także niewielka prywatna ekspozycja muzealna rozmaitych sprzętów gospodarczych, instrumentów muzycznych i samochodów w stylu retro. Nad brzegiem jeziora kąpielisko z długim pomostem.
W lewo biegnie droga nr 195 wzdłuż której kontynuujemy objazd jeziora Wetter w kierunku Hjo. Prosto w stronę Tibro.
[222 km] Granica gmin Karlsborg i Tibro.
Dzwonnica przy kościele w Ransbergu
[228 km] Po prawej rozciągnięta wzdłuż brzegów jeziora Örlen wieś Fagersanna. Kąpielisko. Stacja benzynowa Pump. Nie istniejące już zakłady meblowe. W 2015 roku okazało się, że gleby i wody są silnie zatrute dioksynami pochodzącymi z dawnej działalności przemysłowej. Podjęto natychmiastową akcję oczyszczającą.
[233 km] 2 km w prawo dojedziemy do kościoła (3) w Ransbergu (można tam też dotrzeć jadąc z Fagersanna główną drogą wzdłuż wysokiego brzegu jeziora). Prosty jednonawowy budynek z dwuspadowym dachem i stojącą wolno dzwonnicą krytą gontem. Kiedyś był to przystanek dla mnichów wędrujących między klasztorami w Varnhem i Alvästra. Skromne wyposażenie wnętrza. We wnęce zwraca uwagę nowoczesna "promienista" madonna - dzieło Harry'ego Smitha.
Nad brzegiem jeziora Örlen kemping zarządzany przez szwedzki Caravan Club. Dogodne miejsce zwłaszcza dla przyczep i kamperów. Dwa domki kempingowe. Kontakt telefoniczny: 050 42 22 55, e-mail: cc-orlen@tibronet.se
[236 km] W prawo droga 201 wzdłuż doliny Tidan do Mariestad.
[238 km] Tibro. Droga nr 49 omija miasto od północy. Do centrum jeszcze 1 km w lewo.