Translate

czwartek, 26 maja 2016

Dalej na północ. Z Brösarp do Degebergi i Vittskövle

Państwowe drogi nr 9 i 19 biegną wspólnie dalej na północ w kierunku Kristianstadu opuszczając region zwany Österlen. Trasa prowadzi w pewnym oddaleniu od wybrzeża Bałtyku, natomiast odmiennie niż na południu częściej pojawiają się lasy i tereny pagórkowate znaczące przebieg ozu Linderöd.

Główne skrzyżowanie znajduje się za miejscowością Brösarp przy dużym przeszklonym zajeździe Backakrogen. Serwują tam smaczne potrawy z grilla. Jadąc z Kiviku skręcamy tutaj w prawo ku północy kontynuując trasę wzdłuż głównej drogi. Szosa biegnie równolegle do lesistego wału na zachodzie. U jego podnóży ciągnie się pas niższych trawiastych pagórków stanowiący północną część Brösarps Backar. Można po nich wędrować pieszym szlakiem Skåneleden. Szczególnie pięknie będzie tutaj jesienią kiedy na stokach zakwitną fioletowe wrzosy.
[77 km] Po wjeździe na wzniesienie parking i wiaty. W lewo odbiega droga, która skrajem widokowych pagórków prowadzi do wsi Hörröd. Po 2 km malowniczej trasy dotrzemy do Glimmeboda Gården. W tradycyjnym gospodarstwie z budynkami pochodzącymi z XVIII w. zlokalizowane jest centrum kulturowe ukazujące życie wiejskie w tym zakątku Szwecji. Zabudowania ułożone czworokąt mają wysoką kamienno-glinianą podmurówkę i ściany z pruskiego muru. Wewnątrz stare sprzęty i umeblowanie. Nieco powyżej farmy jest punkt widokowy z panoramą obejmującą dolinę Verkeån, cztery okoliczne kościoły w Brösarp, Ravlunda, Vitaby i Södra Mellby a także zatokę Hanöbugten. Urokliwe wschody słońca. Ścieżka dydaktyczna.
7 km Hörröd. Na lewo przy drodze do Andrarum kościół w stylu neoromańskim wzniesiony wg projektu Alberta Törnqvista w latach 1856-1858. Przed zbudowaniem świątyni po raz ostatni zachowano tutaj archaiczny zwyczaj zagrzebania koguta w fundamencie. Ten szwedzki rytuał miał korzenie pogańskie - kogut już w czasach wikingów miał chronić budowlę przed uderzeniami pioruna czy innymi klęskami żywiołowymi. Został potem zaadaptowany przez chrześcijan na podstawie ewangelicznej opowieści o św. Piotrze, który "nim kur zapiał trzykrotnie wyrzekł się Pana" i miał zapewniać siłę do walki z szatanem. Wewnątrz świątyni charakterystyczne ławki pomalowane na kolor czerwony.

Stara chata Agysastugan

3 km dalej w kierunku Andrarum stoi stare gospodarstwo z XIX w. zwane Agusastugan
W sprawie zwiedzania należy kontaktować się z miejscowym towarzystwem folklorystycznym Albo Härads Hembygdsförening: tel. 044 35 21 21
W otoczeniu lasy bukowe na terenie ozu zwanego w tym miejscu Jären. Przy szlaku Skåneleden duża zagroda dla saren, jeleni i danieli.
[78 km] Po prawej końcowa stacja kolejki wąskotorowej z Sankt-Olof (patrz Brösarp). Las, który przecinamy nosi nazwę Maglehem Ora. Jest to jedna z rozleglejszych buczyn w Skanii do 1824 roku funkcjonująca jako własność króla. Na wiosnę powszechnie zakwita niepozorny szczawik zajęczy (Oxalis acetosella), który miejscowi cukiernicy wykorzystywali do przyprawiania czekolady.
[81 km] Granica gmin Simrishamn i Kristianstad. W lewo rezerwat przyrodniczy Drakamöllan. Dawne pastwiska pokryte dziś w większości wrzosowiskami. W tradycyjnym gospodarstwie luksusowy pensjonat.
Wrzosowiska w rezerwacie Drakamöllan

[82 km] Na prawo do wsi Maglehem. Kościół romański z XIII w. Na ganku dzwon z 1330 roku. Stare malowidła ścienne za ołtarzem m.in. przedstawiające trzech mędrców. Chrzcielnica kamienna z rzeźbami wyobrażającymi ludzi i zwierzęta. Przed kościołem odbija w prawo droga do Juleboda (3 km). Kąpielisko nad Bałtykiem. Szeroka piaszczysta plaża. Po drodze stary młyn Blåherremölla. Kawiarnia i galeria sztuki ludowej.
W sąsiedniej osadzie 2 km na północ kemping Rigeleje Strand. Czynne od czerwca do końca roku. Domki, przyczepy i tzw. mobile-homes są do wynajęcia w rytmie tygodniowym (od soboty do soboty). Ceny w zależności od komfortu i sezonu 2900-4500 SVK. Do tego opłata za prąd 30 SVK/dziennie. Można też ustawić własną karawanę (200-270 SVK dziennie plus opłata za korzystanie z energii elektrycznej jw.) albo namiot (190-210 SVK). Rezerwacja pod nr telefonu: 044 35 12 79, e-mail: info@rigelejestrand.se. Na miejsce można też dojechać z Olseröd przez Nyagrop.
[84 km] Po prawej stara ceglana gorzelnia z 1909 roku zbudowana przez Richarda Weibulla zaliczana niegdyś w poczet majątku Vittskövle. Obecnie siedziba niewielkiego muzeum Folkestorp Bränneri. Zwiedzanie z przewodnikiem po wcześniejszej rezerwacji (tel. 044 23 60 67).
Obniżamy się następnie krawędzią ozu Linderöd z rozległym widokiem na wybrzeże bałtyckie, lasy pod Vittskövle oraz farmę wiatrową Lyngby. Przejeżdżamy pod wiaduktem dawnej kolei łączącej Simrishamn z Kristianstadem. Na prawo droga do Olseröd.
[86 km] W prawo droga 118 w kierunku wybrzeża i Åhus.
[87 km] Österlia. Segesholmsvägen to pięciokilometrowa aleja, która prowadzi w prawo od drogi nr 19 przez lasy do zamku w Vittskövle. Na lewo od niej droga do pól golfowych Degeberga.
[91 km] Fragmentem równiny a następnie zwężającą się doliną wśród zalesionych wzgórz docieramy do malowniczo położonej Degebergi