Kilka możliwych wariantów. Najszybszym jest przejazd autostradą E22 do któregoś z węzłów drogowych na północy Karlshamnu (Karlshamn Väst lub Karlshamn Norr). Stara droga biegnie przez miasteczko Mörrum. Tutaj znajduje się też stacja kolejowa na linii Kustpilen pomiędzy Sölvesborgiem a Karlshamnem. Opisany w tekście szlak prowadzi bliżej morskiego wybrzeża, na południe od ekspresówki przez Elleholm, Vekerud i Stilleryd. Wszystkie wspomniane warianty przecinają dolny bieg Mörrumsån zwanej rzeką łososiową.
[164 km] Stensnäs. Most na rzece Gallån. Nad strumieniem klasycystyczny dwór z końca XVIII wieku. Do posiadłości prowadzi aleja wysadzana szpalerem wierzb. Za nią niewielki parking z mapą turystyczną regionu.
[166 km] Wzdłuż autostrady do węzła Mörrum Väst. Stąd na północ dojechać można do centrum miasteczka a na południe boczna droga znakowana E22 Ö prowadzi dalej do Elleholm.
[167 km] 2 km na prawo kąpielisko w zatoce Brunnsvik. W pobliżu plaży rośnie największy dąb w Blekinge. Na południe od tego miejsca zaczyna się rezerwat przyrodniczy Elleholm położony u ujścia rzeki Mörrumsån do Bałtyku. Trudno dostępne sosnowe lasy na skałach.
[168 km] Elleholm. Podłużna wyspa w dolnym biegu rzeki Mörrumsån. W średniowieczu znajdująca się tutaj duża osada warowna założona przez biskupów Lundu miała status miasta. Po kampanii w 1564 roku spalona utraciła znaczenie na rzecz Sölvesborga oraz bliskiego Bodekull (Karlshamnu). Dzisiaj zachowało się z niej bardzo niewiele. Ślady grodziska znaleźć można w północnej części wyspy. Po południowej stronie głównej drogi w starym parku stoi szachulcowy kościół św. Wawrzyńca z 1705 roku wybudowany na miejscu średniowiecznej miejskiej świątyni parafialnej. Najstarszym obiektem wewnątrz jest duży XVI-wieczny krucyfiks triumfalny spoczywający na lewo od ołtarza. W ołtarzu mamy obraz Ostatniej Wieczerzy w interesującej ażurowej "płomienistej" ramie. Został ufundowany w 1713 roku przez ówczesnych właścicieli dworu w Elleholm. Kameralne nastrojowe wnętrze, które pomieścić może jedynie 90 osób, jest obecnie często wynajmowane do uroczystych ślubów. Z tyłu kościoła bliżej rzeki znajduje się willa zwana Elleholm Hovgård. W miejscu tym pierwotnie mieściła się rezydencja biskupów duńskich przekazana później w zastaw rycerskim rodom. Obecnie jest to własność prywatna.
Droga prowadzi dalej równiną aluwialną z widokiem na kominy kombinatu celulozowego Södra Cell zwane Mörrums Bruk. Zakład otwarty w 1962 roku posiada dwie linie produkcyjne do wytwarzania masy papierowej i pulpy drzewnej. Nadwyżka energii elektrycznej wytwarzana w procesie technologicznym jest rozsyłana do okolicznych domów.
Kombinat celulozowy Mörrums Bruk |
[170 km] Mijamy wiadukt nad linią kolejową Kustpilen. Zaraz potem należy skręcić w prawo w kierunku Vekerum. Prosto droga do węzła autostradowego Mörrum Öst i centrum miasteczka.
[171 km] Vekerum. We wsi na wzgórzu Lundaberget kamień upamiętniający założenie pierwszego w Szwecji stowarzyszenia pedagogicznego w 1838 roku. 2 km na południe na wyspie Gunnön marina jachtowa.
[174 km] Stilleryd. Przedmieście przemysłowo-składowe. 1 km na południe w zatoce pasażerski terminal promowy z połączeniem do Kłajpedy na Litwie (patrz Karlshamn). W Sandvik kąpielisko z widokiem na port. 5 km na południowy-zachód rezerwaty przyrodnicze na wybrzeżu Bałtyku (Stilleryd i Kofsa Nabbe). Odsłaniają się tutaj granodioryty i gnejsy eksploatowane kiedyś w celu produkcji kostki brukowej. W pobliżu lądu liczne skaliste wysepki szkierowe. Bogata flora i fauna. Krzewy różane. Piękne zachody słońca. Dojazd wzdłuż Drösebovägen.
[175 km] Rondo na przedmieściach Karlshamnu. Prosto (drugi zjazd) dojazd do północnej części miasta w okolice cmentarza Hvilans. W prawo (pierwszy zjazd) droga nr 15 (Hinseleden) prowadzi bezpośrednio do historycznego centrum.
[176 km] W lewo do miasta. Na południe droga na Stärnö (Sternö). Kiedyś przemysłowe zaplecze miasta, czego świadectwem są stare kamieniołomy diabazów we wnętrzu lądu. Warto wspomnieć o zlokalizowanej tutaj elektrowni z podmorskim łączem energetycznym do Polski (stacja rozrządowa Wierzbięcin pod Ustką). Połączenie powstało w 2000 roku w ramach polsko-szwedzkiej spółki SwePol Link AB.
Höga Rör |
[177 km] Wjazd do Karlshamnu tunelem wydrążonym w skalnym masywie.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz