Translate

środa, 7 grudnia 2016

Z Bromölla do Sölvesborga. Granica Skanii i Blekinge

Granica länów biegnie mniej więcej wzdłuż głównego grzbietu Ryssberget a dalej na południu wzdłuż jeziora Siesjö do wsi Valje. Do Sölvesborga najszybciej dotrzemy ekspresówką E22 wybierając któryś z dwóch zjazdów (45 - Sölvesborg Väst lub 46 - Sölvesborg Öst). Może ciekawsza jest jednak stara droga biegnąca bliżej wybrzeża prez wieś Valje. Prowadzi tędy fragment szlaku rowerowego tzw. Smugglarrundan.

[141 km] Początek trasy przy rondzie zwanym Skåneporten na południowo-wschodnich peryferiach Bromölla. Tu także rozpoczyna się pętla Humleslingan (patrz). Tym razem jedziemy na południe pod wiaduktem autostrady. Na rondzie po drugiej stronie możemy wybrać pierwszy zjazd (za drogowskazem na Kalmar) i wtedy włączymy się w ruch na autostradzie. Chcąc skorzystać ze starego wariantu należy wybrać zjazd trzeci (drogowskaz na Valje). Po minięciu bocznej drogi gruntowej w kierunku Edenryd wjeżdżamy w las. Przed Valje kolejne skrzyżowanie.
Okolice Edenryd
[144 km] W prawo droga do Edenryd (3 km), która biegnie skańskim brzegiem zatoki Valjeviken. Wzdłuż niej ciągnie się nowoczesna zabudowa letniskowa - cały ten mikroregion stanowi bowiem popularną turystyczną destynację nazywaną Rivierą Edenryd. Wrażenie robią malownicze nadbrzeżne pastwiska usiane tysiącami głazów. Sam wieś położona nad brzegiem morza jeszcze 100 lat temu znana była bardziej ze szmuglu tkanin oraz alkoholu z Niemiec. Dziś można przenocować w jednym z dawnych składów kontrabandy. Kilka starych gospodarstw należących do wolnych chłopów zwanych rusthållare przekształcono w karczmy. Brzegiem morza biegnie 4,5 km znakowany na żółto szlak pieszy Edenryds Kustled. Na wybrzeżu dostrzec można rozmaite gatunki ptaków a także wiele rzadkich roślin.
Witamy w Blekinge
[145 km] Granica Skanii i Blekinge przebiega środkiem wsi Valje wzdłuż niewielkiego strumyka Sissebäck. Tuż za tą linią po prawej bliżej morza stoi XVIII-wieczny dwór rodziny Trolle-Wachtmeister przebudowany później trochę na "szwajcarską" modłę zgodnie z duchem narodowego romantyzmu. Z kompleksem zabudowań sąsiaduje rezerwat przyrodniczy Valje obejmujący las na niewielkim półwyspie z okazami starych dębów i buków oraz bogatą florą zielną.
Na skraju rezerwatu położony jest Valjevikens Camping. Dysponuje ponad 100 miejscami biwakowymi oraz kilkoma domkami do wynajęcia. Pole minigolfa, plac zabaw i plaża. Sklepik w recepcji. Ceny na polu kempingowym w zależności od sezonu (230-290 SVK). Wynajęcie 4-osobowego domku 410-485 SVK.Kontakt telefoniczny 045 61 40 90 albo przez formularz na stronie web: http://www.valjevikenscamping.se

Stromą a miejscami skalistą skarpą zatoki Valjeviken droga dociera lasem do ronda na peryferiach Sölvesborga z dziwaczną "pagodą" centrum handlowego Blekingeporten. Do centrum można podążać dalej prosto lub w prawo.