Wjeżdżając do miasta od południa drogą nr 15 z Pukavik na wybrzeżu miniemy po prawej stronie stację benzynową oraz budynki Brocenter Bil & Fordon Museum (1) wraz z punktem informacji turystycznej. To jedna z większych na świecie wystaw marki Volvo. W dwóch dużych halach ukazano też rozmaite typy motocykli i mopedów oraz samochody specjalne używane w drogownictwie. Oprócz samych modeli obejrzeć można również rozmaite dodatki: części karoserii, znaki firmowe, elementy ubioru kierowców, zdjęcia i proporczyki. Co ciekawe muzeum prowadzi też sprzedaż części zbiorów.
Czynne w czwartki i piątki od 9.00-15.00. Wstęp 80 SVK. Możliwe zamówienie wycieczki z przewodnikiem dla grup minimum 10-osobowych (w cenie 40 SVK od osoby). Kontakt telefoniczny: 070 634 00 00, e-mail: info@brocenter.nu, strona web: http://brocenter.nu/
Dawny spichrz - obecnie muzeum w Olofström. |
Dzisiejszy kościół parafialny (4) w Olofström przy Bredgatan powstał przez rozbudowę kaplicy z 1933 roku. W kompleksie wyróżnia się murowana dzwonnica stylizowana na tradycyjną średniowieczną formę - projekt sztokholmskiego architekta Karola Martina Westerberga. Na ścianie ołtarzowej znajduje się utrzymany w minimalistycznym stylu mural Chrystus wśród dzieci.
Centralna część miasta powstała wzdłuż osi wschód-zachód stworzonej przez ulicę Östra Storgatan. Łączy ona kompleks zakładów maszynowych Volvo oraz dwa place Gamla Torget i Nya Torget położone na przeciwległych brzegach rzeki Holjeån. Fabryka (5) powstała w tym miejscu już w 1735 roku. W XVIII i XIX wieku produkowała głównie pręty i płyty żelazne oraz wyroby kuźnicze. W XIX wieku z powodzeniem wprowadzono tutaj do produkcji innowacyjne blachy emaliowane. Przełomem okazało się podpisanie kontraktu z firmą samochodową i przestawienie produkcji na wyrób karoserii w 1927 roku. Ostatecznie zakłady Olofström weszły w skład koncernu Volvo. Większość produkcji została obecnie przeniesiona do nowego kompleksu w północnej części miasta, ale przemysłowe hale produkcyjne nadal decydują o krajobrazie dzielnicy. Charakterystyczny jest zwłaszcza szyld z koroną widniejący na wschodniej fasadzie hali. Gamla Torget leży już po drugiej stronie linii kolejowej na wysokim spłaszczeniu na zboczu wzgórza Himmelberget (6).
Kiedyś na szczycie wzniesienia znajdowała się prowizoryczna wieża widokowa, dzisiaj kształtny wierzchołek zarósł lasem a dostęp tam jest utrudniony, chyba równie skutecznie jak w czasach kiedy odstraszano wędrowców opowieściami o odbywających się tam sabatach czarownic. Sam plac jest stosunkowo opustoszały, choć w jego wschodnim narożniku znajduje się dwukondygnacyjny pawilon z długą loggią będący siedzibą banku oraz urzędu gminy. Östra Storgatan zbiega stąd stromo w dół w kierunku mostu na rzece. Już w dnie doliny znajduje się ceglany dom kultury (Folkets Hus) z wirtualną wystawą Markernas Museum ukazującą uroki przyrodnicze regionu. Naprzeciwko dawne osiedle robotnicze z rzędami białych parterowych domków a na ich zapleczu sauna parowa oraz resztki wodnego młyna. Wzdłuż brzegów Holjeån rozciąga się Aniaraparken (7) z dużym ogródkiem zabaw dziecięcych oraz kilkoma rzeźbami Carla Eldha przekazanymi miastu przez żonę artysty. Stąd blisko już do najbardziej ruchliwego placu miasta i centrum handlowego Nya Torget. Przeszklona kładka łączy plac z dworcem autobusowym. Po drugiej stronie ronda znajduje się niewielki Stureparken (8) z sadzawką z czarnego diabazu oraz kilkoma nowoczesnymi rzeźbami.
Aniaraparken i Himmelsberget |
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz