Na rejs pomiędzy Sztokholmem a Göteborgiem z wykorzystaniem wewnętrznych dróg wodnych należy przeznaczyć przynajmniej 2 tygodnie. Podróż samym Kanałem Gotajskim z Mem do Sjötorp zajmie w zależności od ilości statków na trasie 6-7 dni. Ruch jest oczywiście dwukierunkowy. Droga wodna
jest przystosowana do żeglugi jednostek o maksymalnej długości 30 m, szerokości 7 m i wysokości 22 m. Maksymalna dopuszczalna prędkość poruszania się wynosi 5 węzłów. Głębokość kanału nie przekracza 2,82 m, trzeba jednak pamiętać, że dotyczy ona toru wodnego, natomiast krawędzie przy brzegu znacznie się wypłycają przy nachyleniu około 30 stopni. Należy na to zważać zwłaszcza w pobliżu mostów, pomostów, śluz i przystani. Są też przynajmniej 3 "wąskie gardła" na trasie Kanału Gotajskiego - miejsca gdzie do przeprowadzenia toru wodnego trzeba było wysadzać skały: Billströmmen, Spetsnäskanalen i Bergkanalen. W tych miejscach ruch jest regulowany za pomocą sygnałów świetlnych i dźwiękowych - mijanie statku pasażerskiego nie będzie możliwe. Przy wykonywaniu takiego manewru w innych miejscach należy zachować szczególną ostrożność ze względu na spore gabaryty jednostek i siłę ssącą układu napędowego tego typu statków.
W kilku punktach kanału należy się spodziewać krótszego lub dłuższego czasu oczekiwania. Dotyczy to kompleksu śluz w Bergu, Borenshult czy Hajstorp. Ruch odbywa się tam wahadłowo raz w jednym raz w drugim kierunku, dodatkowo pierwszeństwo przed łodziami pasażerskimi mają frachtowce. Podobne reguły pierwszeństwa obowiązują przy mostach. Kolej ma zawsze pierwszeństwo nad ruchem wodnym, w przypadku przepraw drogowych poszczególne fazy są regulowane za pomocą sygnalizacji świetlnej. Kolor czerwony oznacza stop, czerwony i biały informuje o uruchamianiu przepływu, ruszać można dopiero przy świetle zielonym. Ruchliwe przeprawy w Törebodzie i Karlsborgu są otwierane w rytmie półgodzinnym przy czym odliczyć należy pełne godziny 12, 13 i 16. Ostatnie otwarcie mostów następuje o godzinie 18. Most w Söderköping jest otwierany w trybie godzinnym. Większość przepraw jest unoszona zdalnie, jednak niektóre mniej uczęszczane mosty i piesze kładki za pomocą ręcznego mechanizmu.
Śluzowanie wymaga zacumowania jednostki w betonowym doku. W tym celu przynajmniej jeden z członków załogi musi wyjść na ląd i przyjmować liny cumownicze. Jedynie w Norsholm znajdują się zewnętrzne urządzenia dokujące - nie ma więc potrzeby korzystania z własnych lin. Szczegóły dotyczące śluzowania regulowane są dość długą skomplikowaną instrukcją z którą należy się na miejscu zapoznać. Personel obsługi służy informacjami i pomaga przy operacji.
Łodzie kursujące po Kanale są zobowiązane posiadać przynajmniej ubezpieczenie OC. W przypadku wystąpienia szkody należy sporządzić protokół zdarzenia i skontaktować się z najbliższym posterunkiem Göta Kanalbolag przy śluzie. Jest to podstawa do wypłacenia odszkodowania.
Znaki przy torze wodnym
Nakaz wyłączenia silnika podczas śluzowania
Nakaz korzystania z kamizelek ratunkowych podczas śluzowania
Mijanka w Bergkanalen (Tåtorp-Lanthöjden)
Płytkie nabrzeże obniżające się w kierunku toru wodnego
Stawa 300 m przed śluzą lub mostem
Nakaz użycia sygnału dźwiękowego przy wejściu do śluzy
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz